Samenwerking Haribo

HARIBO The Netherlands & Belgium B.V. is continu in beweging en dat geldt zeker voor de Supply Chain afdeling. Eerder berichtten we al over een vernieuwde samenwerking met Van Rooijen Logistiek uit Eindhoven. We kunnen vertellen dat we de huidige samenwerking met hen verder gaan uitbreiden door de logistiek van al onze producten begin 2025 te verhuizen naar Eindhoven. Op dit moment realiseert Van Rooijen een groot en gloednieuw magazijn op hun bestaande campus voor ons, waarvan we de start feestelijk hebben gevierd. De supply chain afdeling is met de rest van onze lokale én internationale organisatie druk bezig om deze verhuizing in goede banen te leiden.

Met deze nieuwe locatie en deze nieuwbouw zijn we klaar voor de toekomst. Niet alleen maken we een grote stap op het gebied van duurzame logistiek, ook krijgt HARIBO met dit grote magazijn nog meer mogelijkheden om alle (groei)plannen te realiseren. Op naar meer!

https://www.linkedin.com/company/haribo-the-netherlands-and-belgium/posts/?feedView=all

 

Lees meer

Fietsomleiding

Vanaf 8 juli gaat het fietspad afgesloten worden vanwege de werkzaamheden aan de busbaan en de reconstructie van het kruispunt De Schakel/De Schakel.

Het openhouden van het fietspad is vanwege de veiligheid niet mogelijk, bovendien zal het fietspad op enige moment worden verwijderd (het fietspad wordt namelijk enkele meters verplaatst om ruimte te maken voor de busbaan). Om te voorkomen dat fietsers de ingestelde omleiding negeren en het werk inrijden wordt er aan de zuidkant van de kruising A. Fokkerweg een afzetting van barriers en bouwhekken neergezet.

De fietsers worden omgeleid over de Oirschotsedijk en Mispelhoefstraat. 

Lees meer

Haribo x Van Rooijen Logistiek

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7209557074643431425/

LinkedIn nieuwsbericht Haribo The Netherlands and Belgium

Door onze CO2 uitstoot jaar in jaar uit te verminderen, zorgen we als HARIBO The Netherlands and Belgium voor onze toekomst. Binnen onze supply chain afdeling is er afgelopen 1,5 jaar hard gewerkt om de beladingsgraad van de vrachten naar onze klanten te verbeteren. En.. met resultaat! Voor tal van producten hebben we samen met de HARIBO-fabrieken onze pallets weten te verhogen, wat tot nu toe al tot 100 vrachtwagenritten minder in onze keten heeft geleid. En het aantal artikelen waarbij we dit kunnen doen, zal alleen maar toenemen!

Eén mooi recent voorbeeld hiervan willen we specifiek benoemen, want sinds een maand wordt voor een belangrijk deel van ons Chamallows-assortiment een double-stack stroom ingericht. Dat houdt in dat de maximale ruimte van de vrachtwagens wordt gebruikt door twee pallets op elkaar te stapelen, van productie tot aan levering bij de klant. Hierdoor zullen er jaarlijks nog eens ruim 100 vrachtwagenritten uit de keten verdwijnen. Wederom een sterk staaltje teamwork, want onze Nederlandse collega’s hebben dit samen met de collega’s in de fabriek in België van een idee tot succesvolle implementatie gebracht!

Dit hele project zou ook niet mogelijk zijn geweest zonder onze partner Van Rooijen Logistiek. Naast hun activiteiten als onze vaste transporteur, zijn we voor dit project ook hun magazijnsdiensten gaan gebruiken. Deze geïntensiveerde samenwerking gaan we verder uitbreiden, maar daarover later meer!

Lees meer

Multi-Orderpicken

Enkel jaren geleden hebben we een succesvolle implementatie van het oude naar ons nieuwe WMS afgerond. Binnen dit nieuwe WMS hebben we de mogelijkheid om te Multi-orderpicken, dit wil zeggen dat we tijdens één pickronde voor meerdere orders de artikelen verzamelen en meteen in een verzenddoos per order stoppen. Op deze manier reduceren we de rij- en loopafstand van de orderpickers met een hogere productiviteit tot gevolg. Hierbij hadden we orderverzamelwagens waarbij we maximum 6 verzenddozen van diverse afmetingen per pickronde konden ophalen. Op zich al wel een verbetering, maar we merkten ook op dat er toch met regelmaat nog foutieve aantallen werden ontdekt in de verzenddozen op ons controlestation. Dit kon dus beter!

In onze zoektocht naar een oplossing waren we al vrij snel overtuigd dat deze gevonden kon worden in een pick to light cart. Het zien van aantallen op een handterminal en het visualiseren van deze aantallen op een pick cart zou de pickfouten flink moeten reduceren. Het concept is immers al dmv diverse studies en klantcases bewezen. Na vele gesprekken met diverse aanbieders zijn we uiteindelijk een samenwerking aangegaan met Isitec Benelux. De flexibiliteit van hun software en de oneindige mogelijkheden van de orderverzamelwagens van Multitube gaven hierbij de doorslag.   

Lees meer

Eindhovens Dagblad

Met de vrachtwagen de ‘saaie en vermoeiende’ A67 op: ‘Die weggebruikers gunnen mekaar niks’

 

EINDHOVEN - Het is rond twee uur in de middag als René Welten zijn DAF XF de Randweg Eindhoven op stuurt. We gaan deze donderdag over de A67 naar Venlo, waar de chauffeur van Van Rooijen Logistiek een lading medicijnen moet ophalen. Welten kent ‘de 67' maar al te goed. ‘Saai en vermoeiend’, vindt de Helmonder.

Saai? ,,Ja, dat is mijn gevoel bij die weg”, zegt de 46-jarige trucker. ,,Eén lange rechte streep, met heel veel vrachtverkeer. Heel anders dan bijvoorbeeld de A2 naar Den Bosch. Daar zitten tenminste nog wat knikjes in.”

Ach ja, het leven kan niet altijd leuk en opwindend zijn, zelfs niet dat van een trucker. En dus sluiten we even later op de A67 doodgemoedereerd aan in de lange trein vrachtwagens naar Venlo. Vermoeiend voor de chauffeur is de weg vooral als hij door wil rijden en zo nu en dan zijn collega’s voorbij wil steken.

Maar nu even niet. Welten zet ‘m op de cruise control, ingesteld op 83 per uur. Dat doet-ie meestal. Het rijdt lekker constant en rustig, zonder dat hij constant naar links hoeft te kijken of er een gaatje valt op de strook naast hem. Handig van die cruise control -én veilig- is dat deze automatisch voldoende ruimte laat met je voorganger.

Lees meer

Twee nieuwe Scania's voor Van Rooijen Logistiek

EINDHOVEN - Van Rooijen Logistiek voegt twee Scania R360 4x2 trekkers met hybride-elektrische aandrijving aan het wagenpark toe. De transporteur, met 225 trekkende eenheden geen onbekende op de Nederlandse wegen, zet hiermee de volgende stap in verduurzaming. “We verwachten met deze voertuigen een brandstofbesparing van 20 tot 25 procent te kunnen realiseren,” verklaart technisch directeur Iwan van de Geer.

De Scania HEV trekkers worden hoofdzakelijk ingezet voor het vervoeren van ‘fast moving consumer goods’ met citytrailers door heel Nederland. Dit is voor Van Rooijen Logistiek de eerste ervaring met hybride trucks. “We zien dit als een tussenstap naar volledig elektrisch aangedreven voertuigen totdat die techniek de kinderschoenen is ontgroeid,” aldus Van de Geer.

Om tot een keuze te komen vergeleek hij meerdere opties en merken. Uiteindelijk werd er voor de Scania R360 HEV gekozen. “Scania is heel ver in de ontwikkeling van de hybride technologie. En we vonden dit een mooi moment om het aandeel Scania, dat al jarenlang deel uitmaakt van ons wagenpark, verder uit te breiden.”

 

 

Ruimte en comfort

Voor optimale ruimte en comfort, koos Van Rooijen voor de ruime R-serie highline cabine, die werd voorzien van de nodige opties. De chauffeurs die achter het stuur mogen gaan plaatsnemen, zullen een jaar lang getraind worden om hun rij-efficiëntie voortdurend te optimaliseren en het maximale uit de hybride techniek te halen. “Beide chauffeurs zijn vooral heel blij dat ze wederom met een Scania mogen rijden,” zegt Van de Geer lachend. “Dat het een hybride Scania is, vinden ze helemaal mooi.”

People, Planet & Profit

De nieuwe Scania trucks kunnen dankzij de combinatie van een elektromotor met een 360 pk dieselmotor 100% emissievrij rijden wanneer dat nodig is. Hiermee bereidt Van Rooijen Logistiek zich voor op de komst van de zero-emissie zones zonder op de troeven van een diesel truck te hoeven inleveren. Toch was dit niet de enige reden om voor een hybride aandrijflijn te kiezen. Het familiebedrijf zoekt voortdurend de juiste balans tussen de drie P's: People, Planet en Profit. “We kunnen hier niet omheen,” licht Van de Geer toe. “Onze klanten vragen erom en bovendien willen we hierin voorop lopen.”

Want Van Rooijen heeft een duidelijke visie als het gaat om CO2-reductie. In zowel Eindhoven als Turnhout beschikt de transporteur over een enorm zonnepark waarmee meer elektriciteit wordt opgewekt dan het bedrijf zelf verbruikt en in 2021 werd een tweede ‘Lean & Green Star’ binnengesleept.

Met ruim 600 medewerkers, een wagenpark van 620 eenheden, twee locaties en 140.000 m2 aan ruimte voor warehouse, VAS en crossdock activiteiten is Van Rooijen sinds de oprichting in 1947 uitgegroeid tot een volwassen logistieke dienstverlener. Het familiebedrijf pur sang, dat vandaag de dag wordt geleid door Henry en Maik van Rooijen, is gespecialiseerd in het vervoeren van ‘fast moving consumer goods’ naar de bekende retail bedrijven in de Benelux.

Lees meer