Dit jaar werkt TANS alweer 10 jaar samen met Van Rooijen Logistiek. Om dat te vieren blikken we met deze grootschalige logistieke partner terug op de afgelopen jaren. Vincent Faassen, operationeel directeur bij Van Rooijen Logistiek, vertelt over zijn ervaringen met TANS. 

Lees hoe Van Rooijen Logistiek na 10 jaar samenwerking profiteert van het flexibele TANS-systeem

Van Rooijen Logistiek

Vincent Faassen werkt twee jaar bij Van Rooijen Logistiek. Hij is verantwoordelijk voor de transport en warehouse operatie in Eindhoven.

Van Rooijen is een familiebedrijf. Op dit moment gerund door twee broers. Het bedrijf heeft twee vestigingen; een in Turnhout (België) en de ander in Eindhoven. Vincent: ‘Dat is de derde generatie nu, en de vierde is al aan het instromen. We zijn een echt Brabants familiebedrijf, dat veel met lokale partners samenwerkt. Het voelt daardoor kleinschalig, maar tegelijkertijd doen we ook mee met de grote jongens.’

 

Specialist in FMCG en distributie

Van Rooijen is onder andere gespecialiseerd in Fast Moving Consumer Goods, vertelt Vincent. ‘Moeilijke woorden, maar dat is eigenlijk alles wat je in de winkel kunt kopen.’ In Eindhoven heeft Van Rooijen bijvoorbeeld veel Food in opslag. En in Turnhout liggen meer Healthcare en Personal Hygiene producten. ‘We rijden dus onder andere veel naar supermarkten. Maar daarnaast doen we ook stadsdistributie. Dat zijn vaak wat kleinere leveringen; pallets of zelfs doosjes.’

 

Waarom de keuze voor TANS?

Vincent: ‘Voor ons was het belangrijk dat we één systeem wilden waar we een gezamenlijke én gescheiden planning in konden maken, voor zowel Eindhoven als voor Turnhout. Daarnaast was het ook belangrijk dat er een persoonlijke aanpak zou zijn.’ De vraag was voor Van Rooijen toen vooral “snappen zij ons?” ‘Uiteindelijk was het een keuze tussen 2 of 3 partijen,’ legt Vincent uit. ‘Waarbij TANS ons duidelijk het beste gevoel gaf qua persoonlijke aanpak.’

‘En die maken ze nog steeds waar', vertelt Vincent enthousiast. ‘Elke maand komt er een consultant langs. We bespreken dan een lijstje met punten waaraan gewerkt wordt, problemen die we tegen zijn gekomen of nieuwe wensen en functionaliteiten die we graag willen zien.’

‘Omdat TANS al 10 jaar over de vloer komt bij Van Rooijen weten ze precies wat we bedoelen en kunnen ze er gelijk mee aan de slag.’

 

Wederkerige samenwerking

Vincent vertelt verder over hoe hun systeem flexibel ingericht is zodat ze makkelijk kunnen filteren op België en Nederland: ‘Door de nummering van ons materieel en debiteuren (alles wat Nederlands is begint met een 1 en alles wat Belgisch is met een 3) kunnen we efficiënter filteren door het hele systeem.’

Grote partijen maken niet zo snel klant specifieke aanpassingen aan hun software. TANS doet dat anders en denkt in mogelijkheden. 'Als wij dan bijvoorbeeld een knopje ergens willen, dan zien zij dat ook als een toevoeging aan TALIS,’ legt Vincent uit.

“Zij zijn ook de specialist op hun gebied, en wij op dat van ons. Dat moet je bij elkaar brengen.”

 

Als een goed huwelijk

Maar TANS en Van Rooijen kunnen af en toe best wel kritisch op elkaar zijn. ‘Ik denk dat het net als een goed huwelijk is; af en toe moet je elkaar ook kunnen vertellen hoe het zit. Zolang je daarna maar weer gezellig met elkaar aan tafel kunt zitten.’

‘Als wij om een reden een aanpassing willen, dan stelt TANS eerst de vraag “Waarom willen jullie dat?” Vervolgens benoemen ze de verschillende mogelijkheden. En als we dan zeggen: "Nee, dat werkt voor ons niet.” Dan wordt er gekeken welke ontwikkelingen er mogelijk zijn.’

Vincent: ‘Ik denk dat dat de grote toegevoegde waarde is van TANS; dat er éérst een inhoudelijke discussie is en vervolgens wordt er gekozen voor de beste oplossing voor beide partijen’

'Zo zijn er nu in België nieuwe regels waardoor het nodig is om te factureren via het systeem Peppol. Ze hebben TANS gevraagd om een Peppol module te maken. Daar wordt op dit moment hard aan gewerkt! De module moet eind dit jaar live gaan bij Van Rooijen.

 

Uitdagingen en vertrouwen

De toekomst verandert snel. Dat ziet Vincent ook als hij kijkt naar bijvoorbeeld AI: ‘In de toekomst ben ik benieuwd wat AI ons gaat brengen. Ik geloof nog niet dat we daar al onze orders in kunnen gooien en dat we dan gelijk een perfecte planning gaan hebben. Maar wel bijvoorbeeld een eerste voorstel, waarbij je aangeeft wat wel en niet handig is. Daar kan het systeem van leren om de volgende keer dichter bij een perfecte planning uit te komen.’

 

Innovatie

Vincent geeft aan dat het ook belangrijk is dat TANS blijft innoveren in hun systemen. ‘Bij TANS zijn ze nu bijvoorbeeld druk met IMPACT, maar dat is voor ons nu nog niet interessant. Wij werken met TALIS aangevuld met PTV-route-optimizer, waardoor we de ritten kunnen visualiseren. Dat werkt op dit moment goed. Maar zodra IMPACT zich verder ontwikkeld, dan zou het kunnen dat wij ook over gaan op IMPACT. Die ontwikkeling bij TANS houden we uiteraard wel goed in de gaten.’

Vincent vindt het belangrijk om met een partij te werken die veel investeert in vertrouwen met hun klanten. ‘Het TMS is onze ruggengraat. Als het TMS er een uur uit ligt, dan hebben we daar nog een week last van. Dan moet je iemand kunnen bellen, en weten dat we die support krijgen. Dat geldt ook voor zaken op de lange termijn. Je hebt elkaar gewoon nodig. Uiteindelijk gebeurt dit allemaal op basis van vertrouwen.’

“Met TANS als partij zouden we nog jaren door kunnen.”

#Trots

Na tien jaar samenwerken kunnen Van Rooijen Logistiek en TANS met trots terugkijken op een sterke en betrouwbare relatie. Wat begon als de zoektocht naar een systeem dat écht aansloot bij hun manier van werken, groeide uit tot een hechte samenwerking gebaseerd op vertrouwen, open communicatie en wederzijds begrip. Eén ding is zeker: ook de komende jaren blijven Van Rooijen en TANS samen sterk in software én logistiek.

Vincent En Tans